Ритейл парковете вече представляват 41% от всички търговски площи у нас. Наемите в търговските центрове нарастват до 40 евро/кв. м. Обемът на новооткритите търговски обекти у нас достигна 45 000 кв. м през второто тримесечие на годината, което е с 19% по-малко спрямо същия период на миналата година. Това е знак за известно насищане и леко забавяне на динамиката на нови търговски площи. Около 23% от новооткритите магазини се намират в търговските центрове, а останалите - в ритейл паркове. Това се посочва в анализа на
консултантската компания за бизнес имоти Cushman&Wakefield Forton.
„Обикновено търговците засилват активностите по откриване на нови обекти през пролетта. Фактът, че тази година новооткритите площи са по-малко в сравнение с предходната, говори за по-умерени действия и нарастваща предпазливост. Обяснението за това е комплексно. От една страна е забавеният темп на завършени нови проекти, от друга - насищането на пазара и по-задълбочените анализи, които търговците правят при взимане на решение за откриване на нов обект. Политическата несигурност също е фактор за пренасочване на капитали от международните играчи към по-устойчиви пазари”, коментира
Георги Муховски, зам.-мениджър на отдел “Търговски площи” в Cushman&Wakefield Forton.
Най-много площи са заели DIY концепциите, дискаунт и модните вериги, магазините за електроника и обзавеждане. През периода април-юни на пазара няма навлезли нови търговски марки.
Активността при изграждането на нови обекти леко се забавя, също като ефект от постепенното насищане на пазара, посочват още от компанията. Общо 30 000 кв. м нови площи бяха добавени към общия обем през второто тримесечие. Така той достига 1.4 млн. кв. м., от които 41% са разположени в търговски паркове. На практика, всички новозавършени площи през второто тримесечие са разположени именно в ритейл парковете, които се очертават като изключително устойчива тенденция на пазара.
Завършените през тримесечието площи включват само един напълно функциониращ търговски парк - този във Велинград с площ 10 550 кв.м. Останалата част от площите са в обекти, частично завършени по-рано или все още в процес на изграждане.
В перспектива, активността на дивелъпърите при търговските площи се очертава като стабилна. Общият обем на площите в процес на изграждане възлиза на 155 000 кв. м. Търговските паркове съставляват около 2/3 от тази площ. В различни етапи на планиране са поне 8 проекта за търговски паркове, които ще донесат допълнителни 90 000 кв. м. Два от тези проекти бяха обявени през тримесечието - един в северозападната и един в североизточната част на страната.
Наемите в моловете в София през второто тримесечие на 2024 г. достигат 40 евро/кв. м, което е леко повишение спрямо предходното тримесечие. Доходността от първокласни площи пък пада до 7.75%. От днешна перспектива, допълнителни движения на тези показатели не се очакват до края на годината. Нивата в ритейл парковете в София остават без промяна през второто тримесечие и без потенциал за ръст на този етап – 11.5 евро/кв. м.

В България
Forton е лидер в предоставянето на услуги за бизнес имоти за инвеститори, корпоративни клиенти и банки. Компанията е стратегически партньор на глобалната консултантска компания Cushman & Wakefield и част от Реалто Груп, която обединява агентски и консултантски компании в сферата на недвижимите имоти с над 25-годишен опит. Групата включва утвърдени и добре познати имена в сектора - Адрес, Имотека, Unique Estates и Credit Center. Forton предлага решения от начало до край за проекти за офис, търговски и логистични центрове, хотели, курорти, жилищни комплекси, специализирани имоти и проекти.
Експертите й могат да помогнат с инвестиционно планиране и консултиране, отдаване под наем и наемане на офис, търговски или индустриални площи, продажби и придобивания, бизнес консултиране, оценки на имоти, проектен мениджмънт и управление на активи. Като регулирана от Royal Institution of Chartered Surveyors компания Forton работи по най-високите международни стандарти за услуги, свързани с недвижими имоти. Партньорството с Cushman & Wakefield позволява на компанията да служи като двупосочна връзка между българската и глобалната икономика.
Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) е водеща консултантска компания за услуги, свързани с бизнес имоти в глобален мащаб. Тя консултира и представлява клиенти във всички аспекти на ползването и инвестициите в имоти и се е установила на ключови позиции в основните пазари по света, както показва и честото й участие в много от най-значителните договори за наем на имоти, продажби и мандати за управление. Създадена през 1917 г., след обединението с DTZ тя има офиси в 70 страни и повече от 51 хиляди служители.
Предлага пълния спектър от услуги за всички видове имоти, включително отдаване и наемане, продажби и придобивания, дългово и структурирано финансиране, корпоративно финансиране и инвестиционно банкиране, корпоративни услуги, управление на имоти, управление и поддръжка на сгради и съоръжения, проект мениджмънт, консултиране и оценки. През 2018 г. компанията е реализирала приходи от $8.2 млрд. За повече информация посетете сайта www.cushmanwakefield.com или следвайте компанията @CushWake в Twitter.