Ръстът на наемите продължава, макар и плавен. 60 съществуващи ритейл парка и още 11 в процес на изграждане – този тип обекти вече достигат 75% от площта на търговските центрове.
Стабилно предлагане и значително търсене характеризират пазара на търговски площи у нас през първото тримесечие на 2025 г. Новозавършените обеми през периода януари-март бяха 17 000 кв. м, което е резултат основно от разширението на XOPark Sofia. Така общият обем на ритейл парковете у нас достига 594 000 кв. м, разпределени в 60 локации из цялата страна. Това сочат данните от анализа на консултантската компания за бизнес имоти Cushman & Wakefield Forton.
„Обемът на ритейл парковете продължава да догонва този на търговските центрове. През първото тримесечие тези обекти представляват вече 75% от площта на моловете, докато делът им в края на 2024 г. бе 70%. Причината е, че ритейл парковете представляват сегмент, който активно разгръща потенциала си, докато на пазара на търговски центрове наблюдаваме насищане и достигнат баланс. Моловете в големите градове функционират успешно, има интерес и реални сделки, делът на свободните площи е нисък, а наемите плавно растат. Нови проекти в следващите месеци обаче не се очакват”, коментира Явор Костов, управляващ партньор на Cushman & Wakefield Forton.
На този фон, в процес на изграждане са 11 нови ритейл парка с общ обем от 164 000 кв. м. Близо половината от тази площ е разположена извън 4-те най-големи града в страната. Обикновено обектите в този търговски формат са достъпни брандове за мода, козметика, обзавеждане и украса, плюс големи вериги за електроника и хранителни продукти. Списъкът на Топ 5 наемателите, според броя магазини, включва Pepco, Kik, Sinsay, DM и Jysk с общо 171 обекта.
Активно търсене в сегмента както на парковете, така и на моловете, отчитат от компанията. Общо 57 е броят на новооткритите магазини през периода, а площта им е близо 30 000 кв. м. В търговски паркове са открити една трета от магазините и две трети от площите. Търговци на хранителни стоки като Kaufland и Lidl заемат почти 7000 кв. м в търговски паркове, докато модните марки Half Price и Sinsay наемат около 3000 кв. м в търговски центрове.
Активността на магазините беше особено силна в West Mall с цели 10 нови обекта. Сред най-значимите откривания през тримесечието беше новият магазин на Sephora в Plovdiv Plaza, първият обект на бранда, разположен извън столицата.
Процентът на незаетите площи в търговските центрове и парковете остава нисък в цялата страна. Първокласните наеми в София се повишават до 45 евро/кв. м в търговските центрове на фона на 43 евро в края на 2024 година. Нивата в ритейл парковете растат до 13 евро/кв. м при 12,5 евро в предходното тримесечие. Леко повишение бележат и търговските улици, където средният наем към момента е 59 евро за кв. м. Доходността остава непроменена на ниво от 7,5% както в търговските центрове, така и в търговските паркове.
В България Forton е лидер в предоставянето на услуги за бизнес имоти за инвеститори, корпоративни клиенти и банки. Компанията е стратегически партньор на глобалната консултантска компания Cushman & Wakefield и част от Realto Group, най-голямата българска група от компании за услуги, свързани с недвижими имоти, в която влизат още „Адрес“, „Имотека“, BLD, Unique Estates, New Estates. Forton предлага решения от начало до край за проекти за офис, търговски и логистични центрове, хотели, курорти, жилищни комплекси, специализирани имоти и проекти.
Експертите й могат да помогнат с инвестиционно планиране и консултиране, отдаване под наем и наемане на офис, търговски или индустриални площи, продажби и придобивания, бизнес консултиране, оценки на имоти, проектен мениджмънт и управление на активи. Като регулирана от Royal Institution of Chartered Surveyors компания Forton работи по най-високите международни стандарти за услуги, свързани с недвижими имоти. Партньорството с Cushman & Wakefield позволява на компанията да служи като двупосочна връзка между българската и глобалната икономика.
Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) е водеща консултантска компания за услуги, свързани с бизнес имоти в глобален мащаб. Тя консултира и представлява клиенти във всички аспекти на ползването и инвестициите в имоти и се е установила на ключови позиции в основните пазари по света, както показва и честото й участие в много от най-значителните договори за наем на имоти, продажби и мандати за управление. Създадена през 1917 г., след обединението с DTZ тя има офиси в 70 страни и повече от 51 хиляди служители.
Предлага пълния спектър от услуги за всички видове имоти, включително отдаване и наемане, продажби и придобивания, дългово и структурирано финансиране, корпоративно финансиране и инвестиционно банкиране, корпоративни услуги, управление на имоти, управление и поддръжка на сгради и съоръжения, проект мениджмънт, консултиране и оценки. За повече информация посетете сайта www.cushmanwakefield.com или следвайте компанията @CushWake в Twitter.