150 000 кв.м нови търговски паркове са в процес на изграждане.

Устойчивото възстановяване на потреблението и активните продажби на дребно бележат пазара на търговски площи през третото тримесечие на 2021 г., сочи докладът на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton. Това е позитивна тенденция на фона на сериозната стагнация на пазара през предходната година.

Вътрешното търсене е основният двигател на ръста на БВП, повлиян и от нарастващите цени на горивата и енергията, които пораждат опасения за инфлация. Индексът на потребителските цени се повишава рязко с 4% през септември и се очаква да остане висок през следващите месеци.

“На фокус и през това тримесечие остават ритейл парковете. С 202 000 кв. м. площи този сегмент продължава да привлича вниманието на наемателите и предприемачите”, коментира Красимир Петров, мениджър търговски площи и управление на активи в Cushman&Wakefield Forton.

„През последното тримесечие два нови проекта в областните градове допълниха общия обем, а повече от 150 000 кв.м са в процес на изграждане или във фаза на планиране. Ако всички проекти се реализират според плановете на предприемачите, през следващите две години площта на ритейл парковете в страната ще се удвои”, допълни Петров.

Аптеките, дискаунт магазините, бързооборотните стоки, домакински уреди и стоки за дома са сред най-бързо развиващите се търговци в ритейл парковете. Преди слабо развит, сега сегментът се превръща в най-подходящата платформа за експанзия извън София и големите градове. За разлика от тях повечето търговски центрове регистрират по-слабо активен период по отношение на откриването на нови обекти през третото тримесечие на 2021 г. Несигурността и сравнително наситеният пазар в големите градове правят някои марки по-предпазливи по отношение на експанзията, особено в областта на търговията със стоки, които не са от първа необходимост.

“Въпреки това повечето мениджъри на молове очакват последното тримесечие на 2021 г. да бъде по-активно както в София, така и в цялата страна. Търговските центрове в София продължават да регистрират относително стабилни нива на заетост, като свободните площи са около 6% през последното тримесечие”, коментира Красимир Петров. Общото предлагане на площи в търговски центрове в страната остава 815 000 кв. м, се казва още в доклада на компанията.

При лек спад на наемите в търговските центрове, третото тримесечие в крайна сметка донесе стабилизация на този пазарен сегмент. Първокласните наемни нива в София останаха 34 евро/кв.м. Наемите на централните търговски улици в София се движат около 52 евро/кв.м/месец за 100-150 кв.м. Нивата в търговските паркове остават 8-10 евро/кв. м в София и 7-9 евро/кв. м в областните градове.

Влизането на IKEA в Mall of Sofia с магазин от 1 200 кв. м е откриването на най-голяма площ през периода. Adidas отвори 700 кв. м в Jumbo Plaza Retail Park, като още няколко сделки станаха факт в търговски центрове в столицата. В страната сред новооткритите магазини са тези на Pepco и Kik Design, наели съответно 560 и 650 кв. м в Burgas Plaza.

 


В България Forton е лидер в предоставянето на услуги за бизнес имоти за инвеститори, корпоративни клиенти и банки. Компанията е стратегически партньор на глобалната консултантска компания Cushman & Wakefield и част от Реалто Груп, която обединява агентски и консултантски компании в сферата на недвижимите имоти с над 25-годишен опит. Групата включва утвърдени и добре познати имена в сектора - Адрес, Имотека, Unique Estates и Credit Center. Forton предлага решения от начало до край за проекти за офис, търговски и логистични центрове, хотели, курорти, жилищни комплекси, специализирани имоти и проекти.

Експертите й могат да помогнат с инвестиционно планиране и консултиране, отдаване под наем и наемане на офис, търговски или индустриални площи, продажби и придобивания, бизнес консултиране, оценки на имоти, проектен мениджмънт и управление на активи. Като регулирана от Royal Institution of Chartered Surveyors компания Forton работи по най-високите международни стандарти за услуги, свързани с недвижими имоти. Партньорството с Cushman & Wakefield позволява на компанията да служи като двупосочна връзка между българската и глобалната икономика.

Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) е водеща консултантска компания за услуги, свързани с бизнес имоти в глобален мащаб. Тя консултира и представлява клиенти във всички аспекти на ползването и инвестициите в имоти и се е установила на ключови позиции в основните пазари по света, както показва и честото й участие в много от най-значителните договори за наем на имоти, продажби и мандати за управление. Създадена през 1917 г., след обединението с DTZ тя има офиси в 70 страни и повече от 51 хиляди служители.

Предлага пълния спектър от услуги за всички видове имоти, включително отдаване и наемане, продажби и придобивания, дългово и структурирано финансиране, корпоративно финансиране и инвестиционно банкиране, корпоративни услуги, управление на имоти, управление и поддръжка на сгради и съоръжения, проект мениджмънт, консултиране и оценки. През 2018 г. компанията е реализирала приходи от $8.2 млрд. За повече информация посетете сайта www.cushmanwakefield.com или следвайте компанията @CushWake в Twitter.