Възход на т.нар „конвиниънс“ ритейл – малки магазини близо до дома или в ритейл паркове с лесен достъп, наблюдават от Cushman & Wakefield Forton. Променливата обстановка и пониженото потребление продължават да влияят негативно върху пазара на търговски площи, забавяйки възстановяването на сегмента. През първото тримесечие активността на наемния пазар е умерена, с приблизително 8 200 кв. м новооткрити търговски площи в молове в страната, показва доклад на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton. В същото време много търговци се насочват към алтернативни формати и по-централни локации в по-голяма близост и удобство на клиентите си.
След трите вълни на пълно или частично затваряне на търговски площи търсенето на нови локации в моловете остава слабо и това повишава натиска върху наемните цени. Офертите за първокласни площи в търговските центрове в столицата в началото на 2021 г. са 35 евро/кв. м, отбелязвайки лек спад спрямо предходното тримесечие. В Пловдив наемните цени са около 25 евро/кв. м.
„Година след първия локдаун наемателите в молове продължават да търсят алтернативи и временни намаления, за да минимализират щетите от ограничителните мерки. През изминалата година търговските центрове бяха принудително затворени близо 100 дни, което се равнява на близо 30% от годишното им работно време. Утежняващо ситуацията обстоятелство е, че наемателите не работиха през декември който традиционно е най-силният месец заради коледното пазаруване“, коментира Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.
Най-активни на пазара са компаниите за бързооборотни и спортни стоки, дрогериите и дискаунт магазините. Сред ключовите откривания за първото тримесечие на 2021 г. бяха Peek & Cloppenburg (3000 кв. м) в Sofia Ring Mall и Decathlon (650кв.м) с първи обект на търговска улица в центъра на София. Подобен формат е новост за бранда в България, но не и за веригата като цяло. Тя има редица успешни примери с такъв вид обекти в държави като Испания и Франция. Сходен е подходът на IKEA – като част от глобалната си стратегия компанията откри трети център за поръчки в страната. Обектът е със значително по-малки размери спрямо класическите магазини на веригата – едва 1200 кв. м и се намира в Mall of Sofia.
„Ограниченията на достъпа до търговските центрове постепенно измениха потребителските нагласи. Виждаме как наред с ритейл парковете, т.нар „кънвиниънс“ търговия е във възход. Клиентите търсят магазини в центровете на градовете или в гъсто населени жилищни райони. Освен, че пестят време, някои от тези обекти са удобно място за получаване на стоки, поръчани онлайн, особено в периоди на локдаун“, пояснява Иван Граматиков.
Ритейл парковете остават във фокуса на дивелопърите с 31 800 кв. м площи в процес на изграждане. Към началото на 2021 г. общият обем на сегмента достига 179 363 кв. м, концентриран в София и Пловдив. Ритейл паркове се налагат сред активно разрастващите се наематели и се приемат за добра и рентабилна възможност за навлизане на пазара в регионалните градове.
ИНДУСТРИАЛНИ ПЛОЩИПазарът на логистични площи задържа активността си от 2020 година. За първите три месеца на 2021 г. общият обем завършени или отдадени под наем производствени и логистични площи в София е 48,851 кв. м. Преобладават имотите за собствено ползване, като много от тях са разширения на малки производствени обекти. Имотите в строеж в столицата нарастват до близо 355,000 кв. м, като в редица случаи отново става въпрос за разширения на логистични оператори, складови площи на търговски вериги или малки производства.
„Очакваме увеличаване на търсенето в сегмента на индустриалните площи от производствени компании, които установяват бизнес операции в страната. Също така и повече запитвания за складови площи от фармацевтични компании, дистрибутори и търговски компании на медицински консумативи. Не на последно място предвиждаме позитивна тенденция в бизнеса с договорна логистика (3PL), в която логистичните оператори печелят поръчки на регионално ниво и усвояват площи в страната“, каза Жоро Ангелов, мениджър „Индустриални площи и развитие на парцели“ в Cushman & Wakefield Forton.
Стабилният интерес и лекото покачване на предлагането поддържат наемните нива в София устойчиви. За първокласни площи те са 4.2-4.4 евро/кв. м за средно големи обекти. По-големите имоти, над 10 хил. кв. м, търсените нива са малко под 4 евро/кв. м. Този тип предлагане на новоизградени площи за отдаване под наем е съсредоточено в индустриалните зони около столицата.

В България
Forton е лидер в предоставянето на услуги за бизнес имоти за инвеститори, корпоративни клиенти и банки. Компанията е стратегически партньор на глобалната консултантска компания Cushman & Wakefield и част от Реалто Груп, която обединява агентски и консултантски компании в сферата на недвижимите имоти с над 25 годишен опит. Групата включва утвърдени и добре познати имена в сектора - Адрес, Имотека, Unique Estates и Credit Center. Forton предлага решения от начало до край за проекти за офис, търговски и логистични центрове, хотели, курорти, жилищни комплекси, специализирани имоти и проекти.
Експертите й могат да помогнат с инвестиционно планиране и консултиране, отдаване под наем и наемане на офис, търговски или индустриални площи, продажби и придобивания, бизнес консултиране, оценки на имоти, проектен мениджмънт и управление на активи. Като регулирана от Royal Institution of Chartered Surveyors компания Forton работи по най-високите международни стандарти за услуги, свързани с недвижими имоти. Партньорството с Cushman & Wakefield позволява на компанията да служи като двупосочна връзка между българската и глобалната икономика.
Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) е водеща консултантска компания за услуги, свързани с бизнес имоти в глобален мащаб. Тя консултира и представлява клиенти във всички аспекти на ползването и инвестициите в имоти и се е установила на ключови позиции в основните пазари по света, както показва и честото й участие в много от най-значителните договори за наем на имоти, продажби и мандати за управление. Създадена през 1917 г., след обединението с DTZ тя има офиси в 70 страни и повече от 51 хиляди служители.
Предлага пълния спектър от услуги за всички видове имоти, включително отдаване и наемане, продажби и придобивания, дългово и структурирано финансиране, корпоративно финансиране и инвестиционно банкиране, корпоративни услуги, управление на имоти, управление и поддръжка на сгради и съоръжения, проект мениджмънт, консултиране и оценки. През 2018 г. компанията е реализирала приходи от $8.2 млрд. За повече информация посетете сайта
www.cushmanwakefield.com или следвайте компанията @CushWake в Twitter.