Ръст на наемите във всички сегменти. Площите в ритейл паркове достигнаха 70% от тези в търговските центрове и разликата ще продължи да се топи. В последното тримесечие на годината предлагането на новооткрити търговски площи у нас остана сравнително ограничено. Новозавършените обеми в периода октомври-декември бяха 18 000 кв. м. Това е резултат от финализирането на два търговски парка в Пловдив и Плевен, разширяването на вече съществуващ обект във Велико Търново и частичното завършване на различни обекти във Видин, Русе и Добрич. Така новите търговски площи за цялата 2024 г. достигаха 73 000 кв. м, което е съпоставимо с отдаваемата площ на втория най-голям мол у нас. Това се посочва в анализа на
консултантската компания за бизнес имоти Cushman&Wakefield Forton.
„Макар да изпращаме една сравнително спокойна, от гледна точка на активността, година, очакванията ни за следващите месеци са за ръст в динамиката. Налице са сериозни обеми нови площи, които са в процес на планиране или изграждане, в сегмента на ритейл парковете. През 2024 г. обемът на техните отдаваеми площи се разшири до 70% от този на търговските центрове. Тепърва ще ставаме свидетели на разгръщащ се потенциал и възможности на този тип обекти”, коментира
Явор Костов, управляващ партньор на Cushman&Wakefield Forton.
По данни на компанията, в момента се изграждат около 163 000 кв. м търговски площи, а други 230 000 кв. м са в процес на планиране. Към края на 2024 г. общият обем на търговските площи в страната възлиза на 1,39 млн. кв. м. В рамките на този обем без промяна остават площите в търговските центрове – 811 000 кв. м. На този фон обемите в търговските паркове растат с 13% на годишна база, достигайки 577 000 кв. м.
Сравнително силно е търсенето през последното тримесечие на 2024 г., посочват от Cushman&Wakefield Forton. Около 85 нови магазина бяха открити през периода в търговските центрове и паркове на фона на 89 в предходната година. Като реална площ новооткритите обекти възлизат на 35 000 кв. м, поравно разпределени между парковете и моловете. През тримесечието на пазара влязоха два нови ключови играча - HalfPrice и Foot Locker, които откриха своите първи магазини в търговски центрове в София и Бургас.
Делът на свободните площи в края на тримесечието остана доста скромен - под 5%. Това рефлектира в ръст на наемите на първокласни площи в моловете до 43 евро/кв. м и съответно 12.5 евро/кв. м в ритейл парковете, като перспективата е за допълнително покачване в следващите 6 месеца. В същото време доходността от първокласните площи се понижава до 7.5% в търговските центрове и парковете, като се очаква стабилизиране в бъдеще.

В България
Forton е лидер в предоставянето на услуги за бизнес имоти за инвеститори, корпоративни клиенти и банки. Компанията е стратегически партньор на глобалната консултантска компания Cushman & Wakefield и част от Реалто Груп, която обединява агентски и консултантски компании в сферата на недвижимите имоти с над 25-годишен опит. Групата включва утвърдени и добре познати имена в сектора - Адрес, Имотека, Unique Estates и Credit Center. Forton предлага решения от начало до край за проекти за офис, търговски и логистични центрове, хотели, курорти, жилищни комплекси, специализирани имоти и проекти.
Експертите й могат да помогнат с инвестиционно планиране и консултиране, отдаване под наем и наемане на офис, търговски или индустриални площи, продажби и придобивания, бизнес консултиране, оценки на имоти, проектен мениджмънт и управление на активи. Като регулирана от Royal Institution of Chartered Surveyors компания Forton работи по най-високите международни стандарти за услуги, свързани с недвижими имоти. Партньорството с Cushman & Wakefield позволява на компанията да служи като двупосочна връзка между българската и глобалната икономика.
Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) е водеща консултантска компания за услуги, свързани с бизнес имоти в глобален мащаб. Тя консултира и представлява клиенти във всички аспекти на ползването и инвестициите в имоти и се е установила на ключови позиции в основните пазари по света, както показва и честото й участие в много от най-значителните договори за наем на имоти, продажби и мандати за управление. Създадена през 1917 г., след обединението с DTZ тя има офиси в 70 страни и повече от 51 хиляди служители.
Предлага пълния спектър от услуги за всички видове имоти, включително отдаване и наемане, продажби и придобивания, дългово и структурирано финансиране, корпоративно финансиране и инвестиционно банкиране, корпоративни услуги, управление на имоти, управление и поддръжка на сгради и съоръжения, проект мениджмънт, консултиране и оценки. През 2018 г. компанията е реализирала приходи от $8.2 млрд. За повече информация посетете сайта www.cushmanwakefield.com или следвайте компанията @CushWake в Twitter.