Мaлко под половината от работещите хоум офис чувстват, че не научават нови неща, показва проучване на cushman & Wakefield.

Над половината от служителите се чувстват неудовлетворени, работейки трайно от вкъщи, като една от причините, която посочват, е невъзможността да научават нови неща и да се развиват. Това показва съвместното проучване History and Future of the Office на Cushman&Wakefield  и Center for Real Estate and Urban Analysis.

Според анализа макар и работата от вкъщи да нарасна като значимост в условията на коронавирус пандемията, малко вероятно е компаниите да заложат 100% на този модел, когато се върнат към нормалния си ритъм на работа. Бъдещето, според доклада, е свързано по-скоро с намирането на траен баланс между работата от вкъщи, от офиса или от друго място. В проучванията на компанията се говори за екосистема от работни пространства, които могат да обхващат изнесени офиси, споделени офиси и други решения с цел максимална гъвкавост и ефективност.

„Терминът „работа от къщи“ (work from home) трайно се замества от „работа от всякъде“ (work from anywhere). Най-важната задача на компаниите в дългосрочен план е да създадат устойчив модел на работа, така че да поддържат висока ефективност. На този етап най-благоприятен модел и за двете страни е баланс между дистанционна и присъствена форма“, коментира Михаела Лашова, управляващ партньор в Cushman&Wakefield Forton.

Проучването на Cushman & Wakefield потвърждава, че макар дистанционната работа да спестява време за придвижване и да намалява стреса, ефективността на служителите се влияе негативно от липсата на взаимодействие с колегите им. Постоянната работа „виртуално“ създава предпоставки за по-често разсейване и по-трудна комуникация в екипите, отслабва корпоративната култура и затруднява приобщаването на нови хора, сочи още докладът.

„В момента повечето компании залагат на краткосрочни решения за оптимизация на пространството, тъй като нямат яснота кога служителите им ще се върнат трайно в офиса. В дългосрочен план обаче ще се налагат нови стандарти и условия на работната среда – повече пространство на човек, по-големи общи части и разделяне на служителите на потоци. С оглед на новите мерки за безопасност, не е изключено компаниите, които в момента освобождават площи, след година-две да търсят разширения“, допълни Йордан Кръстев, мениджър „Офис площи“ в Cushman & Wakefield Forton.

Той посочи, че и в миналото е имало опити на отделни компании за пълно преминаване към работа от къщи, но всички са се отказали от този модел.

„Намирането на точния баланс между различните работни пространства е специфично за всяка индустрия и компания. Затова намирането на дългосрочно работещи решения ще е ключово за бизнеса през следващите месеци“, коментира Йордан Кръстев.

Като част от визията си за бъдещето на офиса Cushman & Wakefield Forton представи концепцията за smart office на форума за недвижими имоти BalRec.

Според инж. Петко Лозанов, мениджър „Проджект мениджмънт“ в компанията, вътрешната реорганизация на площите е съществен елемент от новата роля на офиса в бизнес ежедневието. Затова и традиционният офис вече отстъпва на модели, като Activity Based Working или организация на пространството според спецификата на работните процеси на компанията.  

„Офисът на бъдещето все по-малко ще бъде място, където служителите отиват и работят в интервала от 9 до 18 часа и все повече – място за срещи, социализация, обмен на идеи и информация, работа по съвместни проекти…“, обобщи Петко Лозанов.

С оглед на това новите концепции за организация на работното пространство включват повече зали за срещи и пространства за социализация, споделени работни места и системи за запазване и планиране посещаемостта в офиса в комбинация с работа от вкъщи, за сметка на плътно подредените в редици работни места. Според Петко Лозанов предимството на този модел е и спестяването на разходи, тъй като позволява една и съща квадратура да се ползва по-ефективно и съответно – от повече хора, в сравнение с традиционните разпределения.     
 


В България Forton е лидер в предоставянето на услуги за бизнес имоти за инвеститори, корпоративни клиенти и банки. Компанията е стратегически партньор на глобалната консултантска компания Cushman & Wakefield и част от Реалто Груп, която обединява агентски и консултантски компании в сферата на недвижимите имоти с над 25-годишен опит. Групата включва утвърдени и добре познати имена в сектора - Адрес, Имотека, Unique Estates и Credit Center. Forton предлага решения от начало до край за проекти за офис, търговски и логистични центрове, хотели, курорти, жилищни комплекси, специализирани имоти и проекти.

Експертите й могат да помогнат с инвестиционно планиране и консултиране, отдаване под наем и наемане на офис, търговски или индустриални площи, продажби и придобивания, бизнес консултиране, оценки на имоти, проектен мениджмънт и управление на активи. Като регулирана от Royal Institution of Chartered Surveyors компания Forton работи по най-високите международни стандарти за услуги, свързани с недвижими имоти. Партньорството с Cushman & Wakefield позволява на компанията да служи като двупосочна връзка между българската и глобалната икономика.

Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) е водеща консултантска компания за услуги, свързани с бизнес имоти в глобален мащаб. Тя консултира и представлява клиенти във всички аспекти на ползването и инвестициите в имоти и се е установила на ключови позиции в основните пазари по света, както показва и честото й участие в много от най-значителните договори за наем на имоти, продажби и мандати за управление. Създадена през 1917 г., след обединението с DTZ тя има офиси в 70 страни и повече от 51 хиляди служители.

Предлага пълния спектър от услуги за всички видове имоти, включително отдаване и наемане, продажби и придобивания, дългово и структурирано финансиране, корпоративно финансиране и инвестиционно банкиране, корпоративни услуги, управление на имоти, управление и поддръжка на сгради и съоръжения, проект мениджмънт, консултиране и оценки. През 2018 г. компанията е реализирала приходи от $8.2 млрд. За повече информация посетете сайта www.cushmanwakefield.com или следвайте компанията @CushWake в Twitter.